پرونده برجام تحت هيچ شرايطي گشوده نمي‌شود


دبير شوراي عالي امنيت ملي تاکيد کرد: چگونگي تداوم برنامه هسته‌‌‌اي ايران براساس توافق بين‌‌‌‌المللي برجام مشخص شده و پرونده بسته شده مذاکرات هسته‌‌‌اي تحت هيچ شرايطي مجددا گشوده نخواهد شد.

به گزارش ايلنا، امير دريابان علي شمخاني گفت: تلاش بي‌‌‌ثمر آمريکا براي محدودسازي حوزه‌‌‌هاي اقتدار جمهوري اسلامي‌ايران را نشانه ضعف و زبوني واشنگتن و شاهد روشني بر اثبات قدرت درون‌‌زاي ايران اسلامي‌در عرصه‌‌‌هاي مختلف داخلي و خارجي است. شمخاني اضافه کرد: آژانس بين‌‌‌المللي انرژي اتمي‌به عنوان تنها نهاد نظارتي ذيربط، صلح‌‌آميز بودن برنامه هسته‌‌اي ايران را بارها تاييد کرده و آمريکا به عنوان کشوري که ننگ انحصاري استفاده از سلاح هسته‌‌‌اي عليه مردم عادي را به نام خود ثبت کرده و تجهيزکننده رژيم وحشي و کودک‌‌‌کش صهيونيستي به سلاح هسته‌‌‌اي است، صلاحيت اظهارنظر در مورد برنامه هسته‌‌‌اي ايران را ندارد. وي با اشاره به رسميت شناخته شدن برنامه غني‌‌‌سازي جمهوري اسلامي‌در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد تصريح کرد: چگونگي تداوم برنامه هسته‌‌‌اي ايران براساس توافق بين‌‌‌‌المللي برجام مشخص شده و پرونده بسته شده مذاکرات هسته‌‌‌اي تحت هيچ شرايطي مجددا گشوده نخواهد شد. دبير شوراي عالي امنيت ملي پذيرش سه شکست متوالي را نتيجه خروج آمريکا از برجام شمرد و خاطرنشان کرد: ترامپ با تصور تحميل شروط خود به اروپا و همراهي طيف وسيعي از کشورها با تصميم وي و همچنين حمايت مردم آمريکا از اين اقدام از برجام خارج شد، در حالي که نه تنها اروپا و ساير کشورها با وي همراه نشدند بلکه براساس نظرسنجي‌‌‌ها دو، سوم مردم آمريکا مخالف تصميم ترامپ بودند. وي با يادآوري اقدامات غيرقانوني و يکجانبه آمريکا در تجاوز به عراق، افغانستان و سوريه و کشتار صدها هزار نفر از مردم بي‌گناه اين کشورها به دلايل واهي و اثبات‌نشده بيان کرد: اسناد غيرقابل انکاري وجود دارد که اثبات‌‌‌کننده حمايت نظاميان و هواپيماهاي آمريکايي از داعش يا نجات دادن آنها از محاصره ائتلاف مقابله با تروريسم است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به درخواست وزير امور خارجه آمريکا براي آزادي عناصر جاسوس دستگيرشده در ايران عنوان کرد: اين اظهارات در حالي مطرح مي‌‌‌شود که ده‌‌‌ها شهروند ايراني و اتباع ديگر کشورها به دلايل واهي و غيرمستند با صدور احکام سنگين و ناعادلانه در زندان‌‌‌هاي آمريکا و در شرايط غيرانساني به گروگان گرفته شده‌‌‌اند و دولت آمريکا به درخواست‌‌‌هاي حقوقي و قانوني براي اعاده دادرسي و دفاع از آنها نيز پاسخ نمي‌دهد. شمخاني در حاشيه اين نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص نتايج مذاکرات ايران با کشورهاي اروپايي در مورد برجام تصريح کرد: اين مذاکرات آخرين آزمون اروپا براي اثبات استقلال آنها در برابر سياست‌هاي ديکته‌‌‌شده آمريکا است و در صورتي که نتوانند يا نخواهند به هر نحو از منافع خود و جمهوري اسلامي‌ايران در برابر رويکردهاي غيرقانوني و بي‌‌منطق ترامپ دفاع کنند، ادامه کار با آنها بي‌‌‌فايده است.